poniedziałek, 25 lipca 2016

25. A. Sapkowski "CZAS POGARDY"

Często jestem pod ogromnym wrażeniem, widząc z jaką fantazją ludzie piszą historie, które składają się potem na powieści. Ich wyobraźnia chwilami wywołuje we mnie falę zakłopotania, ponieważ zdaję sobie sprawę z braku własnej kreatywności, choć uchodzę za osobę o nieskończonej wyobraźni. Człowiekiem, jakiego szanuję za taką nieskończoną inwencję jest Andrzej Sapkowski - twórca uniwersum, którego kolejny tom Wam dziś zaprezentuję. Zapraszam na recenzję "Czasu Pogardy".

Drugi tom właściwej sagi przedstawia nam dalszy ciąg losów wiedźmina Geralta oraz jego najbliższych przyjaciół - Yennefer z Vengerbergu oraz Cirilli. Obie panie postanawiają wybrać się do Gors Velen oraz jeszcze dalej na wyspę Thanedd. Spotykają tam naszego Białowłosego. Yennefer chce oddać Ciri na naukę do Szkoły Czarodziejek, gdyż dziecko wykazuje niezwykłe umiejętności magiczne. Bohaterowie zostają jednak wplątani w szereg intryg, jakie zawsze nie dla wszystkich kończą się dobrze. Rozpoczyna się bowiem "czas pogardy", a co za tym idzie - wojna.

Kocham coraz bardziej pana Sapkowskiego, ponieważ mam wrażenie, że rozkręca się z każdym kolejnym tomem. Zarówno ongiś, tak jak i teraz, przeżyłam niesamowitą przygodę obfitującą w niesamowite zwroty akcji i pełne zabawnych akcentów sceny. Nie znalazłabym w tej książce chyba żadnej strony, jaka znudziłaby mnie jakkolwiek. Wszystkie opisy miejsc, postaci, dialogi - to tak ze sobą współgra i tworzy coś nieziemskiego. Świat pełnokrwisty, bardzo realny w swojej fantazji z niezwykłymi bohaterami. 

W "Czasie Pogardy" znajdziecie postacie już poznane z opowiadań, czy pierwszej części sagi. Mamy tutaj przezabawnego barda Jaskra, charyzmatycznego czarodzieja Rince'a, czy intrygującego Dijkstrę. Cała ta mieszanka sprawia, iż powieść pochłania się migiem, a o tego nie raz wstrzymując oddech, czy pękając ze śmiechu, ponieważ humor zastosowany przez Sapkowskiego jest najwyższych lotów, który bawi co nie miara:) Mały zalążek tych świetnych dialogów widzicie teraz po prawej stronie. Takie zabawne i takie głębokie;D



Mi ta część sagi wielce przypadła do gustu, ponieważ dużo jest w niej mojej ukochanej Yennefer. Wiecie już, iż to, według mnie, najlepsza postać uniwersum Sapkowskiego. Niezwykle inteligentna, piękna, nieprzewidywalna, a jednocześnie niesamowicie troskliwa czarodziejka, po raz kolejny zdobyła moje serce. Jestem nią oczarowana i tak bardzo żałuję, że nie ma godnej ekranizacji "Wiedźmina". Chciałabym zobaczyć ukochaną Geralta na srebrnym ekranie. Jeśli wierzyć pogłoskom - może niebawem się doczekam, ale tego nigdy nie wiadomo.

Autor po raz kolejny zachwycił mnie polskością jaką zawarł na kartach powieści. Kocham te nawiązania do naszej wczesnej kultury. Mamy piękne dziedzictwo i powinniśmy je pokazywać każdemu obcokrajowcowi, bo tradycji i historii nikt nam nigdy nie zabierze, a możemy być z niej dumni!

Podsumowując - jestem zadowolona z kolejnego spotkania z Geraltem i jego wspaniałą kompanią. Liczę na to, iż powrót do kolejnych tomów sagi będzie jeszcze bardziej wspaniały:) Wam polecam całą serię - nie tylko fanom fantastyki, ale też czytelnikom, którzy uwielbiają wartką akcję, humor i odrobinę fantazji w książkach:)

Miłego zaczytania!
A.
~*~
Wydawnictwo: Super Nowa
Rok wydania: 2010
Stron: 320
Ocena: 8/10


4 komentarze:

  1. Typowa fantastyka mnie odrzuca, dlatego nawet nie będę się silić na przeczytanie recenzji I tomu, bo już po tej wiem, że ta książka definitywnie mówi mi nie. Ciekawi mnie jednak czy masz coś do polecenia o Francji i tamtejszych rejonach? Może znasz coś ciekawego na temat kultury tego kraju?

    http://wielopasja.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam pierwszy tom, który mnie zachwycił i jestem pewna, że będę kontynuować serię. A skoro w drugiej części pojawia się jeszcze więcej postaci Yennefer, to tym bardziej mnie to zachęca, gdyż naprawdę mnie zaintrygowała. Mam nadzieję, że jeszcze na wakacjach uda mi się poznać dalsze losy Geralta :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ale jesteś wierna Sapkowskiemu! :) Mój chłopak wczoraj zaczął grać w Wiedźmina 2 :) wciągnęło nas bez reszty! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wiedźmin już od jakiegoś czasu jest na mojej obowiązkowej liście. Słuchałam już książek z tego cyklu, nigdy nie słyszałam lepszych słuchanek :D
    Akcja, humor są po prostu genialne :)
    Pozdrawiam
    Jadwiga z Zajęczej Nory

    OdpowiedzUsuń